صدای جیغ از بین جمعیت شنیده شد...
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۶۳۰۶۴
«صدای جیغ از بین جمعیت شنیده شد، کلاس درس بهم ریخت، در توالت مدرسه جنین پیدا شده بود...»
به گزارش ایسنا، آخرین اجرای نمایش «متساویالساقین» شب گذشته (یکشنبه ١٣ بهمنماه) به روی صحنه رفت، با آنکه نمایش با ١۵ دقیقه تاخیر آغاز شد اما طنازیهای بازیگران جوان، باورپذیری شخصیتها، گرهها و معماهای داستان، استفاده مناسب از موسیقی، تماشاگران را تا آخرین لحظه روی صندلی حفظ کرد و در پایان هم مورد توجه مخاطبانش قرار گرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«متساویالساقین»، با دست مایه قرار دادن روایتی واقعی که دهه ٨٠ در شهر گرگان رخ داده، معضلات اجتماعی را در کلاس ساده درس به نمایش کشید. راوی این داستان نیز دختران محصلی بودند که هر یک در قالب یک قشر و تفکر اجتماعی حاضر شدند. قصه در یک دبیرستان دخترانه اتفاق میافتد. ماجرا از یک صحنه دزدی از دانشآموزان شروع میشود و به پیدا کردن جنین در توالت مدرسه میکشد، در ادامه تنش بین دانشآموزان و مدیرِ در آستانه بازنشستگی مدرسه، بر سر حل معمای این دبیرستان با جابهجا شدن مرزهای اخلاقی، بالا میگیرد.
عمادالدین رجبلو، نویسنده و کارگردان این نمایش که قبلاً تئاتر اجتماعی دیگری را در فضای مدرسه به روی صحنه برده بود، در گفتوگو با ایسنا از مصائب اجرای نمایشهایی با موضوع معضلات اجتماعی، سخن گفت و افزود: پرداختن به موضوعات اجتماعی در تئاتر هر روز سختتر و محدودیتها هر بار بیشتر میشود.
او که نسبت به تغییر قصهاش با توجه به ممیزیهای وارد شده گلهمند بود، گفت: به نمایش متساویالساقین که قصه واقعی از جامعه را روایت میکند، ۴٣ مورد ممیزی وارد کردند تا اجازه اجرا در شهرستان را بگیرد.
کارگردان «متساویالساقین» قبلا گفته بود که این ممیزیها نه تنها متن، بلکه پایانبندی و نام داستان را نیز تغییر داده و نمایش را کوتاه کرده است.
متساویالساقین که کاری از گروهی دانشجویی است، پیش تر در شهر گرگان و تهران اجرا داشته و در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر زیر ذرهبین داروان رفته است.
این نمایش در سیوسومین جشنواره تئاتر فجر چهار اجرا داشت که شب گذشته آخرین آن روی صحنه رفت.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: تئاتر فجر 98 متساوی الساقین روی صحنه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۶۳۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
به گزارش خبرنگار مهر، نمایشنامه «دارشکنه» از جمله آثار حاضر در هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی است که به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا شاهمردی از ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت در سالن لایق شهر شیراز روی صحنه خواهد رفت.
شاهمردی درباره موضوع نمایش «دارشکنه» توضیح داد: این نمایش در واقع بازخوانی و قرائتی از برخی اتفاقات است که در دهه ۶۰ توسط منافقان رقم خورد. گروهی از زنان منافق در صدد بمبگذاری در مجلس روضه امام رضا (ع) هستند که برای خودشان تحولات روحی و معنوی رقم میخورد.
وی معتقد است «دارشکنه» سعی بر این دارد که به مخاطب متذکر شود تجلی صفات خوب و حسنه در آدمی نیاز به تکرار و تمرین و مراقبت دارد که الگوی کامل همه این صفات اهلبیت (ع) هستند.
نویسنده و کارگردان «دارشکنه» با بیان اینکه همیشه نمایش و نمایشنامهنویسی به عنوان موضوع فنی و تکنیکی برایش مطرح بوده است، یادآور شد: زمانی که دغدغه یا موضوعی برایم اولویت پیدا کرده یا ذهنم را به خود مشغول کند، تمام تلاشم بر پیادهسازی آن معطوف میشود و تمام اصول و قواعد تکنیکی را برای اجرای آن به کار میبندم. عموم این دغدغهها مربوط به حوزه مقاومت و نمایشهای دینی و آیینی است.
شاهمردی با اشاره به سابقه حضورش در دورههای قبلی جشنواره رضوی، تاکید کرد: وجود یک جشنواره فنی و تکنیکی مثل تئاتر رضوی باعث شده که موضوعات دینی و سیره رضوی از حوزه مسایل کلیشهای چون زیارت و صرف شفا گرفتن خارج و به موضوعات و ایدههای مختلف بیش از پیش پرداخته شود. در واقع جشنواره رضوی فرصتی را برای هنرمندان عرصه تئاتر فراهم کرده است تا برای خلق آثار هنری شاخص و منحصر بهفرد در این حوزه به رقابت بپردازند.
این کارگردان تئاتر تصریح کرد: برای تولید آثار فاخر در حوزه رضوی علاوه بر پرهیز از کلیشه باید سیره و زندگی سراسر درس این امام همام را مورد توجه و مداقه قرار داد.
وی در پایان اظهار کرد: اینکه امسال هر گروه در شهر خود چند شب به اجرای عموم بپردازد اتفاق بسیار مبارک و خوبی است که امیدوارم این روند در حمایت از گروهها مستمر باشد و سبب شود که بیش از پیش از زبان تئاتر به عنوان ابزاری هدفمند برای ترویج سیره رضوی و مباحث فرهنگ دینی بهره گرفته شود.
کد خبر 6093289 فریبرز دارایی